luni, 9 martie 2020

Ani de școală, ani de liceu

                                       
...nu există loc mai sfânt și mai drag decât satul de unde vii,  la fel cum nu există amintiri mai zbuciumate decât cele care-ți amintesc de școala și colegii, cu care te-ai însoțit la drum în anii de
liceu.

    Am revăzut-o azi după lungi căutări. Era ursuză și pământie de supărare. Era indignată că n-a reușit să-și îmbrace hainele de sărbătoare, pentru a mă întâmpina impozantă și plină de sine, așa cum am lăsat-o. I-am văzut tristețe ochilor de sticlă, înrămate în termopan și am înțeles că nici o mare  bogăție nu te poate salva de la o tristețe personală, cum e a ei. Își plângea copiii risipiți prin lume, care odată plecați au uitat să mai revină la stup. Au plecat cu toții să cucerească alte cetăți, mult mai  mărețe și atrăgătoare.
- Da. Dar ar putea să mai dea pe acasă, măcar din când în când? se vaită ea.
- Ce să-i faci, omul e călător, iar călătorului îi șade bine cu drumul, cine nu știe asta? am încercat eu  s-o mângâi.
   O știa prea bine și școala mea, dar nu le putea ierta anii de absență, care i-a brăzdat obrazul, iar aripa stângă i-au frânt-o păgânii, văzând-o fără apărare.
    Și, iată, stă acum țanțoșă, elegantă, cu termopane de import, dar aripa așa și nu i-a mai crescut. Crede, naiva, că dacă printr-o minune, i s-ar întoarce toți copiii din lumea mare, ar prinde din nou la viață. Și poate are dreptate!
Sigur ar reuși să transforme curtea posacă într- un adevărat tărâm de basm, dacă fiecare generație, trecută stingher prin coridoarele ei ar aduce câte un fir de nisip la temelia ei, la sigur ar reuși să-și dureze cea mai trainică aripă. Știe ea prea bine, a auzit de prin vecini, că fiecare al doilea elev, crescut aici, a ridicat în cinstea ei o cetate acolo unde l-o prins vremea și acum e timpul să-i împrumute și ei din vlaga și vigoarea lor, că doar n-or lăsa-o să piară?
       ...și s-au găsit vreo doi să-i plătească tribut, dar ea fiind o cetate, a  rezistat ispitelor  și nu-i pare rău. A reușit să adune, așa cu o aripă frântă, alți temerari ai dorului de carte și nu a stat la mila nimănui chiar dacă a cunoscut vremi triste de la plecarea noastră. Și iat-o acum, cu cele câteva bănci jucăușe în curte, cu zăvoare de import, care se deschid doar la comandă, cu galbenul caiselor în obraji și geamuri fumurii,  fără licărul de odinioară, dar dreaptă.
      E tristă și așa va fi, atâta timp cât călătorul nu va înțelege  că pentru a parcurge distanțe mari, are nevoie de momentul de respiro, pe care, la sigur, îl găsești pe banca din fața școlii.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ziua în care n-am mai plâns

               imagine: pinterest      Era 4 dimineața, zi de sâmbătă când a urcat în microbusul ce avea s-o ducă pentru prima d...